W NUMERZE 5(195)/2012



 





203 Artykuł wstępny
WYMIANA CIEPŁA I WYMIENNIKI
206 Janusz T. CIEŚLIŃSKI
Jarosław RUBALEWSKI
Wyznaczanie współczynnika przenikania ciepła dla wymiennika termosyfonowego z zastosowaniem metody Wilsona

Wyznaczenie współczynnika przejmowania ciepła na drodze eksperymentalnej wymaga znajomości temperatury powierzchni przekazującej ciepło. W przypadku aparatu o konstrukcji zamkniętej lub o bardzo złożonej geometrii, określenie tej temperatury jest właściwie niemożliwe. Dobrą alternatywą jest w takich przypadkach metoda Wilsona, której wadą jest to, że przy nawet niewielkich błędach pomiaru temperatury płynów na wlocie i wylocie z wymiennika ciepła, uzyskuje się nie fizyczne (ujemne) wartości współczynników przejmowania ciepła. W artykule podjęto próbę zastosowania klasycznej metody Wilsona do oszacowania współczynnika przenikania ciepła dla dwufazowego, termosyfonowego wymiennika ciepła. Takie podejście pozwala na pogłębioną analizę termicznych oporów składowych występujących w badanym wymienniku
CZYNNIKI CHŁODNICZE
212 Rafał ANDRZEJCZYK Alternatywne do R 134a czynniki proponowane jako płyny robocze w klimatyzacji samochodowej i innych instalacjach chłodniczych o małej wydajności. Część 1

Kolejny etap „ekologicznej polityki UE” znalazł swój wyraz w dyrektywie 2006/40/EU, na mocy której we wszystkich nowo produkowanych urządzeniach chłodniczych i klimatyzacjach zastosowanie mogą mieć tylko czynniki o wskaźniku GWP nie wyższym niż 150. Oznacza to, że również stosowany powszechnie w przemyśle motoryzacyjnym oraz niewielkich urządzeniach chłodniczych czynnik R134a odejdzie do historii. Proces ten trwa, bowiem wspomniana dyrektywa obowiązuje już od 1 stycznia 2011 roku. Wydawałoby się, że naturalnymi zamiennikami dla wycofywanego czynnika R134a mogą być czynniki naturalne, już obecnie szeroko stosowane w urządzeniach chłodniczych i klimatyzacyjnych, np. dwutlenek węgla (R744), propan (R290), czy izobutan (R600a). W pierwszej części artykułu autor porównuje obecnie proponowane zamienniki dla czynnika R134a, między innymi nowy płyn roboczy o oznaczeniu HFO-1234yf
KLIMATYZACJA I WENTYLACJA
219 Katarzyna
GŁADYSZEWSKA-FIEDORUK
Andrzej GAJEWSKI
Stężenie dwutlenku węgla w kabinie małego samochodu osobowego. Część 1. Kierowca

Dopuszczalne stężenie dwutlenku węgla w pomieszczeniach zamkniętych (również w kabinie samochodu) wynosi 1000 ppm. Zbyt duże jego stężenie może powodować bóle głowy, obniżenie koncentracji, pieczenie oczu, duszności i inne objawy. Wszystkie te odczucia są bardzo niebezpieczne, gdy prowadzimy samochód. W artykule przedstawiono wyniki badań prowadzonych w małym samochodzie osobowym podczas jazdy w mieście. Wykonano dwa warianty eksperymentu: pierwszy z wyłączonym wewnętrznym obiegiem powietrza i drugi z obiegiem włączonym. Badania w obu wersjach prowadzono przez 45 min. do stężenia dwutlenku węgla osiągającego poziom 4500 ppm
223 Dorota Anna
KRAWCZYK
Zależność wskaźnika EP od zastosowanej instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej na przykładzie wybranego budynku biurowego

W artykule scharakteryzowano obiekt biurowy położony w Białymstoku, zaprezentowano wyniki obliczeń wskaźnika EP oraz jego maksymalną wartość dopuszczalną, zgodnie z obowiązującymi przepisami, dla obiektu w stanie istniejącym. Przeanalizowano zmienność ocenianego wskaźnika w zależności od rodzaju zastosowanej wentylacji i klimatyzacji w analizowanym budynku
INFORMACJE OGÓLNE
226 Anna PIOTRZKOWSKA
Arkadiusz NALIKOWSKI
Jan MARJANOWSKI
Poprawa jakości wody lodowej w zakładach poprzez jej kompleksowe uzdatnianie i monitoringspożywczych
231 Zenon BONCA INSTALACJE 2012: Targi, które budzą emocje !
237 Jerzy STACHOWIAK Konferencja dla praktyków handlowych grupy KLIMA-THERM
239 VI Zjazd Dystrybutorów SINCLAIR 2012
243 AIR PRODUCTS wdraża w Polsce program „Ambasador Nauki”
244 Kolejne szkolenia i świadectwa kwalifikacji w Gdańsku
ARTYKUŁY SPONSOROWANE
248 Ari Penttilä Wodorotlenek amonu na lodowiskach – chłodziwo docelowe?
251 (TECUMSEH) Nowy SILENSYS®
GDZIE I JAK
252 Prenumerata, zakup pisma. Co w następnych numerach.



CONTENTS of No 5(195)/2012
203 Editorial
HEAT TRANSFER AND HEAT EXCHANGERS
206 Janusz T. CIEŚLIŃSKI
Jarosław RUBALEWSKI
Heat transfer coefficient determination for thermosiphon heat exchanger with the use of Wilson technique

For experimental determination of heat transfer coefficient it is necessary to know temperature of the heat transfer surface. In the case of heat exchanger of closed or complicated design determination of this temperature is not possible. Then the use of Wilson technique is a good solution. However, its disadvantage are non-physical (negative) results when temperature of fluids are not measured precisely. In the paper an attempt of the use of classic Wilson technique for heat transfer coefficient estimation for two-phase thermosiphon heat exchanger is presented
REFRIGERANTS
212 Rafał ANDRZEJCZYK Alternative refrigerants for the use in mobile air conditioning systems and other low capacity units instead of R 134a. Part 1

Another stage of “proecological strategy” in European Union is reflected by the Directive 2006/40/EU. It states that only refrigerants with GWP not higher than 150 may be used in new refrigerating and air conditioning plants. It means that very popular in mobile and other low capacity units R 134a will become a history. Statements of the Directive are valid from the 1st of January 2011. The replacement of R 134a with natural refrigerants could be possible. Fluids like carbon dioxide (R 744), propane (R 290) or isobutane (R 600a) are already videly used in refrigerating and air conditioning plants. In the first part of the paper the properties of offered alternative refrigerants are compared and the special attention is paid to the new fluid HFO-1234yf
AIR CONDITIONING AND VENTILATION
219 Katarzyna
GŁADYSZEWSKA-FIEDORUK
Andrzej GAJEWSKI
Carbon dioxide concentration in the cabin of passenger car. Part 1. The driver

Maximum allowable carbon dioxide concentration in closed compartments is 1000 ppm. Excessive concentration may cause headache, lower attention, eyes irritation, difficulties in breathing etc. All these sensations are very dangerous for drivers. In the paper the carbon dioxide concentration tests in passenger car during a city ride are presented. The tests were carried out for 45 minutes, with enhanced air circulation in the cabin and without it.
223 Dorota Anna KRAWCZYK The dependence of EP factor on the ventilating system type for a chosen office building

The chosen office building in Bialystok is characterized. The value of EP factor is determined in the present building condition and compared with the allowable limit. Changes in the EP factor values are analyzed for different types of ventilating system.
GENERAL INFORMATION
226 Anna PIOTRZKOWSKA
Arkadiusz NALIKOWSKI
Jan MARJANOWSKI
Improvement of cold water quality in food industry by comprehensive water treatment and monitoring
231 Zenon BONCA INSTALACJE 2012: Fair full of emotions!
237 Jerzy STACHOWIAK Conference for commercial specialists of the KLIMA-THERM group
239 VI Meeting of SINCLAIR dealers 2012
243 AIR PRODUCTS launches in Poland the program „Ambasador of Science”
244 Certificates of Qualification in Examination Centre of Gdansk University of Technology
COMMERCIAL PAPERS
248 Ari Penttilä Ammonium hydroxide – future heat carrying fluid for ice-rinks?
251 (TECUMSEH) The new SILENSYS®
WHERE AND HOW
252 About next issues. Subscription, purchase of the single issues

powrót do strony głównej