W NUMERZE 6-7(196-197)/2012
255 | Artykuł wstępny | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYMIANA CIEPŁA I WYMIENNIKI | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
256 | Beata NIEZGODA - ŻELASKO Jerzy ŻELASKO |
Obliczenia projektowe chłodnic powietrza
zasilanych zawiesiną lodową
W artykule przedstawiono algorytm obliczeń lamelowanych chłodnic powietrza zasilanych zawiesiną lodową. Obliczenia tego typu nie należą do standardowych i wymagają specjalistycznej wiedzy dotyczącej procesów przepływowych i cieplnych z udziałem tego chłodziwa. Prezentowany algorytm obliczeń uwzględnia wpływ przemiany fazowej oraz nienewtonowskiego charakteru ruchu zawiesiny lodowej na współczynnik przejmowania ciepła. Publikacja zawiera analizę wpływu zawartości lodu i strumienia masy zawiesiny lodowej na wydajność cieplną oraz pole powierzchni wymiany ciepła chłodnicy powietrza. Przedstawiono w niej również porównanie uzyskanych wyników obliczeń cieplnych i przepływowych dla chłodnic zasilanych alternatywnie zawiesiną lodową i wodnym roztworem glikolu etylenowego |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HYBRYDOWE SYSTEMY CHŁODNICZE | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
264 | Piotr CYKLIS Ryszard KANTOR Bogusław GÓRSKI Tomasz RYNCARZ |
Hybrydowe sorpcyjno-sprężarkowe systemy ziębnicze.
Część 1. Koncepcja systemu hybrydowego
Czynnikiem chłodniczym charakteryzującym się minimalnym wpływem na środowisko jest dwutlenek węgla R744 (CO2), stąd też instalacje chłodnicze wykorzystujące ten płyn roboczy są coraz popularniejsze. Jednak CO2 jako czynnik chłodniczy posiada także pewne wady, a główną z nich jest stosunkowo niska temperatura i wysokie ciśnienie punktu krytycznego, pozycjonujące ekonomiczne zastosowanie obiegów opartych na CO2 w zakresie względnie niskich temperatur. Istnieje możliwość zbudowania dwustopniowego systemu kaskadowego opartego na obiegu sorpcyjnym na pierwszym stopniu kaskady i obiegu sprężarkowym CO2 na drugim stopniu. Artykuł zawiera teoretyczną analizę hybrydowego systemu dwustopniowego z obiegiem absorpcyjnym lub adsorpcyjnym będącym pierwszym, wysokotemperaturowym stopniem kaskady chłodniczej oraz obiegiem sprężarkowym CO2 na drugim stopniu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TECHNIKA CHŁODNICZA W MEDYCYNIE | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
271 | Aleksandra BIAŁA | Sposoby chłodzenia i przygotowania organów przeznaczonych
do przeszczepu. Część 2 Artykuł poświęcony sposobom chłodzenia i przechowywania organów przeznaczonych do przeszczepu. W jego części pierwszej („TCHK” nr 3/2012, s.126) zwrócono uwagę na mechanizm niedokrwienia bezpośrednio wpływający na okres przechowywania organu. Omówiono m. in. sposoby chłodzenia, a w tym takie zagadnienia, jak: hipotermia prosta, ciągła perfuzja pulsacyjna w hipotermii, perfuzja „ex vivo”, witryfikacja. W części drugiej publikacji przedstawiona została charakterystyka techniczna wybranych pojemników izotermicznych przeznaczonych do transportu preparatów medycznych, wyposażonych w indywidualny system chłodzenia. Zaprezentowany został projekt koncepcyjny małogabarytowego pojemnika izotermicznego z własnym systemem chłodzenia wyposażonym w układ stabilizacji temperatury na poziomie ± 0,1 K. Artykuł kończy ocena techniczno-ekonomiczna zaproponowanego rozwiązania w porównaniu do dostępnych na rynku urządzeń podobnego przeznaczenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CZYNNIKI CHŁODNICZE | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
283 | Rafał ANDRZEJCZYK | Alternatywne do R 134a czynniki proponowane jako płyny robocze
w klimatyzacji samochodowej i innych instalacjach chłodniczych
o małej wydajności. Część 2 Kolejny etap „ekologicznej polityki UE” znalazł swój wyraz w dyrektywie 2006/40/EU, na mocy której we wszystkich nowo produkowanych urządzeniach chłodniczych i klimatyzacjach zastosowanie mogą mieć tylko czynniki o wskaźniku GWP nie większym niż 150. Oznacza to, że również stosowany powszechnie w motoryzacji oraz w niewielkich urządzeniach chłodniczych czynnik R134a odejdzie do historii. Proces ten trwa, bowiem wspomniana dyrektywa obowiązuje już od 1 stycznia 2011 roku. Wydawałoby się, że naturalnymi zamiennikami dla wycofywanego czynnika R134a mogą być czynniki naturalne, już obecnie szeroko stosowane w urządzeniach chłodniczych i klimatyzacyjnych, np. dwutlenek węgla (R744), propan (R290), czy izobutan (R600a). W pierwszej części artykułu („TCHK” nr 5/2012, s. 212) autor porównał właściwości obecnie proponowanych zamienników dla R134a, między innymi nowego płynu roboczego o oznaczeniu HFO-1234yf. W części drugiej przedstawił analizę efektywności energetycznej małej instalacji chłodniczej, w której zastosowano omawiane płyny niskowrzące |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KLIMATYZACJA I WENTYLACJA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
289 | Krzysztof KAISER | Wentylacja i klimatyzacja w metrze Zrealizowanie prawidłowej wentylacji metra jest zagadnieniem złożonym, m. in. z uwagi na znaczną rozległość linii kolei podziemnej oraz efekty aerodynamiczne występujące podczas ruchu pociągów. W artykule przedstawione zostały zadania stawiane wentylacji metra, a także podział stosowanych jej rozwiązań z zależności od obsługiwanego obszaru oraz możliwość przełączania kierunku przepływu powietrza. W opracowaniu sporo uwagi autor poświęca wentylacji pożarowej, której głównym celem jest umożliwienie ewakuacji użytkowników metra |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
293 | Katarzyna GŁADYSZEWSKA-FIEDORUK Andrzej GAJEWSKI |
Stężenie dwutlenku węgla w kabinie małego samochodu osobowego.
Część 2. Kierowca i pasażer Dopuszczalne stężenie dwutlenku węgla w pomieszczeniach zamkniętych (również w kabinie samochodu) wynosi 1000 ppm. Zbyt duże jego stężenie może powodować bóle głowy, obniżenie koncentracji, pieczenie oczu, duszności i inne objawy. Wszystkie te odczucia są bardzo niebezpieczne, gdy prowadzimy samochód. W artykule przedstawiono wyniki badań prowadzonych w małym samochodzie osobowym podczas jazdy w mieście. Wykonano dwa warianty eksperymentu: pierwszy z wyłączonym wewnętrznym obiegiem powietrza i drugi z obiegiem włączonym. Badania w obu wersjach prowadzono przez 45 min. do stężenia dwutlenku węgla osiągającego poziom 4500 ppm |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
INFORMACJE OGÓLNE | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
297 | Waldemar Targański | CHILLVENTA 2012 w październiku
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
300 | Pismo Krajowego Forum Chłodnictwa do Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów w sprawie ustawy o tzw. F-gazach
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
302 | Walne Zebranie Krajowego Forum Chłodnictwa 2012 w Ciechocinku
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
305 | Firma TERMO SCHIESSL otworzyła trzy nowe oddziały
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
306 | Kolejne szkolenia i świadectwa kwalifikacji w Gdańsku
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ARTYKUŁY SPONSOROWANE | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
311 | Nowoczesne, zasilane gazem absorpcyjne pompy ciepła
firmy ROBUR
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
313 | Oleje Mobil SHC Cibus zmniejszają zużycie energii podczas produkcji
żywności i napojów
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
314 | AIR PRODUCTS | Gazy techniczne wokół nas
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GDZIE I JAK | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
316 | Prenumerata, zakup pisma. Co w następnych numerach.
|
| CONTENTS of No 6-7(196-197)/2012 |
255 |
| Editorial |
|
|
|
|
| HEAT TRANSFER AND HEAT EXCHANGERS |
256 |
Beata NIEZGODA - ŻELASKO |
Jerzy ŻELASKO Jarosław RUBALEWSKI Design calculations for air coolers fed with slurry ice
|
In the paper calculating method for finned air coolers working with slurry ice is presented. These are not standard calculations and proper knowledge of slurry ice properties is needed. The influence of phase change and special flow type on heat transfer coefficient is taken into account. Moreover the influence of ice concentration and mass flow of slurry ice on cooling capacity and heat transfer area of the air cooler is analyzed. Calculation results for slurry ice and water-glycol solution are compared
|
| HYBRID REFRIGERATING SYSTEMS |
264 |
Piotr CYKLIS |
Ryszard KANTOR Bogusław GÓRSKI Tomasz RYNCARZ Hybrid sorption-compression refrigerating systems.
Part 1. Idea of the hybrid system
|
Carbon dioxide (R 744) is a refrigerant with a minimal influence on natural environment. Because of that refrigerating systems working with this fluid are more and more popular. But R 744 has his disadvantages as well. The main ones are relatively low critical temperature and high critical pressure which locate the economically grounded use of R 744 in rather low temperatures range. Since that combination of a sorption system with low temperature compression system with R 744 in one cascade is possible. In the paper a hybrid two-stage cascade system with high temperature absorption or adsorption stage and low temperature R 744 compression stage is theoretically analyzed
|
| REFRIGERATING TECHNOLOGY IN MEDICINE |
271 |
Aleksandra BIAŁA |
Methods of cooling and preparation of organs for transplantation. Part 2 |
Maximum allowable carbon dioxide concentration in closed compartments is 1000 ppm. Excessive concentration may cause headache, lower attention, eyes irritation, difficulties in breathing etc. All these sensations are very dangerous for drivers. In the paper the carbon dioxide concentration tests in passenger car during a city ride are presented. The tests were carried out for 45 minutes, with enhanced air circulation in the cabin and without it.
|
| REFRIGERANTS |
283 |
Rafał ANDRZEJCZYK |
Alternative refrigerants for the use in mobile air conditioning systems
and other low capacity units instead of R 134a. Part 2 |
Another stage of “proecological strategy” in European Union is reflected by the Directive 2006/40/EU. It states that only refrigerants with GWP not higher than 150 may be used in new refrigerating and air conditioning plants. It means that very popular in mobile and other low capacity units R 134a will become a history. Statements of the Directive are valid from the 1st of January 2011. The replacement of R 134a with natural refrigerants could be possible. Fluids like carbon dioxide (R 744), propane (R 290) or isobutane (R 600a) are already videly used in refrigerating and air conditioning plants. In the first part of the paper („TCHK” nr 5/2012, p. 212)the properties of offered alternative refrigerants have been compared and the special attention is paid to the new fluid HFO-1234yf. In the second part energetic efficiency of a small refrigerating system with analysed refrigerants is compared
|
| AIR CONDITIONING AND VENTILATION |
289 |
Krzysztof KAISER |
Ventilation and air conditioning in underground train systems Part 2 |
The proper solution of an underground train system ventilation is a complicated problem, because of a great system expanse and aerodynamic effects of trains movement. In the paper the tasks of underground ventilation and solutions for different areas are presented. Significant attention is paid to fire ventilation which has to give the people a chance to evacuate from the underground 293 |
Katarzyna |
GŁADYSZEWSKA-FIEDORUK Andrzej GAJEWSKI Carbon dioxide concentration in the cabin of passenger car.
Part 2. The driver and passenger |
Maximum allowable carbon dioxide concentration in closed compartments is 1000 ppm. Excessive concentration may cause headache, lower attention, eyes irritation, difficulties in breathing etc. All these sensations are very dangerous for drivers. In the paper the carbon dioxide concentration tests in passenger car during a city ride are presented. The tests were carried out for 45 minutes, with enhanced air circulation in the cabin and without it
|
| GENERAL INFORMATION |
297 |
Waldemar TARGAŃSKI |
CHILLVENTA 2012 in October
|
300 |
| Letter of The National Refrigeration Forum to the Prime Minister Office
on the F-gases regulation
|
302 |
| Congress of National Refrigeration Forum in 2012 in Ciechocinek
|
305 |
| Three new divisions of TERMO SCHIESSL
|
306 |
| Certificates of Qualification in Examination Centre
of Gdansk University of Technology
|
|
| COMMERCIAL PAPERS |
311 |
| Modern, gas absorption heat pumps from ROBUR
|
313 |
| Oils Mobil SHC Cibus reduce energy consumption
in food and beverages production
|
314 |
AIR PRODUCTS |
Technical gases around us
|
|
| WHERE AND HOW |
316 |
| About next issues. Subscription, purchase of the single issues
|
|